NUTORIAL (1): de kleine rumba

Mijn zieke geliefde en ik zetten al onze kaarten op het hier en nu. Maar hoe dan, vragen mensen mij soms. Eh, eerlijk gezegd weet ik dat best vaak ook niet. We hebben er niet echt een handleiding bij gekregen zeg maar. Daarom schrijf ik zo af en toe zelf maar wat op, bij wijze van persoonlijke tutorials. Of liever gezegd, NUtorials: beschrijvingen van dingen die mij en mijn liefste helpen om in het moment te blijven, met een korte uitleg van hoe die dingen zo ongeveer werken. Een soort mini receptjes zijn het eigenlijk, allemaal onderdeel van mijn eigen meNU. Altijd handig om terug te lezen als ik het even niet weet (en dat is dus best vaak. Dat is trouwens ook het verschil tussen mijn schrijfsels en gewone tutorials. Zoals die van Nikkie bijvoorbeeld. Die weet het altijd precies, en dat zie je dan ook best wel aan haar mascara). 

Maar goed, omdat ik inmiddels al een aardig voorraadje Nutorials heb, maak ik er bij deze een nieuwe rubriek van in deze blog. Misschien heeft iemand iets aan de tips en trucs die wij met vallen en opstaan verzamelen, je weet maar nooit. Vandaag de eerste: 10 tips over samen de kleine rumba dansen als je liefste goed ziek is. Komt ie. 

  1. De kleine rumba doe je alleen als je lief zich best goed voelt. Dus even niet misselijk of hondsmoe, en ook geen volle maag. 
  2. Voor je begint (1): zet je herinnering aan de Grootse en Meeslepende rumba even wat zachter. We hebben het hier over de kleine rumba. Da’s iets anders (zie ook tip 9).
  3. Voor je begint (2): zet muziek op. Zonder muziek is het allemaal überhaupt een stuk minder leuk, en het gaat er bij de rumba vooral om dat je een nummer kiest dat lekker zwoel is en niet te snel. De rumba is sowieso geen heel snelle dans, en de kleine rumba doet het nog net ietsje rustiger aan, in een zwoel, slepend ritme, als je begrijpt wat ik bedoel. O ja, en in een vierkwartsmaat*. 
  4. Ga dicht bij elkaar staan.
  5. Nog ietsje dichter.
  6. Als je de dans leidt, zoals mijn lief altijd doet, aarzel dan niet en maak onverschrokken je eerste pas, hoe klein die ook is. Wees ferm en duidelijk.
  7. Als je volgt, aarzel dan niet. Ga mee. All the way. 
  8. Geef je dan samen over aan de kleine rumba, voel de muziek en elkaars lijf. Tak-tak-slow-heup, tak-tak-slow-heup… Houd het klein: draaien en zijstappen maken mag, maar als dat niet (meer) lukt is alleen de basispas ook goed. Het gaat erom dat jullie dansen. Tak-tak-slow…en heup. Vooral die heup!
  9. Houd het vol zolang je het volhoudt. Bij een kleine rumba is dat soms maar een paar maten. Dat je het vroeger beter kon, langer, grootser en meeslepender, dat maakt niks uit. Misschien zijn je spieren niet meer zo sterk, maar hé, een goed geheugen hebben ze wel! Dus jullie dansen. Klein maar fijn. 
  10. Laat tot je doordringen wat dat betekent. Zolang je danst ben je er nog. Je bent er. NU. 

*tip: Mad about you, Hooverphonic (de live versie uit 2012)

 

 

 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

PALLIALIEF